PowrótWróć do bloga
Jak i kiedy należy używać przerzutek w rowerze?Decathlon GO,28.02.2020

Jak i kiedy należy używać przerzutek w rowerze?

PowrótPowrót

Jak i kiedy należy używać przerzutek w rowerze?

Rowery
Jak i kiedy należy używać przerzutek w rowerze?Decathlon GO
28.02.20206 min czytania
Udostępnij

W tym artykule omówimy rolę przerzutek rowerowych, poprawną zmianę przełożeń, różne typy manetek, zalecenia i uwagi odnośnie ich stosowania oraz porady dotyczące konserwacji, aby te ważne podzespoły mogły Ci służyć długo i efektywnie. Zobacz jak uczynić Twoją jazdę bardziej przyjemną, a przede wszystkim efektywną.

Kiedy zmieniać przełożenie podczas jazdy rowerem?

Na drodze nie znajdziesz żadnych znaków informujących o tym, jakiego przełożenia powinieneś używać - to wyłącznie kwestia Twoich odczuć związanych z wysiłkiem wkładanym w jazdę na rowerze.

Generalna zasada jest taka, że należy zmienić bieg na niższy, jeśli czujesz, że wkładasz wiele wysiłku w pedałowanie. I odwrotnie, gdy tylko poczujesz, że wykonujesz “puste przebiegi” (tzn. pedałujesz bez żadnego oporu), powinieneś przełączyć przerzutki na wyższy bieg.

Idealnie będzie, gdy znajdziesz równowagę między łatwością pedałowania a potrzebą odczuwania lekkiego oporu przy każdym obrocie mechanizmu korbowego. Nie wahaj się często zmieniać biegów, jeśli czujesz taką potrzebę - po to właśnie rower jest wyposażony w przerzutki, aby uczynić Twoją jazdę przyjemną i efektywną.

Jak zmieniać przerzutki - o czym pamietać?

Jeśli Twój rower jest wyposażony tylko w jedną dźwignię zmiany biegów, jest to bardzo łatwe - po prostu kliknij manetkę lub obróć uchwyt jak chcesz lub czujesz potrzebę tzn. gdy pedałuje Ci się zbyt łatwo lub zbyt trudno.

Jeśli Twój rower jest wyposażony w dwie manetki, a zatem posiada dwie przerzutki staje się to nieco bardziej skomplikowane. W takim przypadku należy pamiętać o następujących kwestiach. Przed zmianą przełożenia na przerzutce tylnej lub przedniej należy sprawdzić, aktualne ustawienie łańcucha na łańcuchowych kołach zębatych, aby uniknąć nadmiernego skrzyżowania łańcucha. Mówimy, że łańcuch jest „skrzyżowany”, gdy na przykład znajduje się na dużym kole zębatym przednim i na jednym z największych kół zębatych tylnych lub odwrotnie, gdy znajduje się na małym kole przednim i na jednej z najmniejszych zębatek tylnych. Łańcuch skrzyżowany (przekos) w ten sposób szybciej się zużyje i szybciej zużyją się koła zębate.

Oczywiście jest wielce prawdopodobne, że będzie Ci się jechało bardzo sprawnie i wygodnie na “lekko przekoszonym” łańcuchu, więc o co tyle zamieszania w tych skrzyżowanych łańcuchach? Rozumiemy, ale  zachęcamy abyś śmiało i stopniowo zmieniał położenia łańcucha na przednim i tylnym kole zębatym, a znajdziesz ustawienie, które da ci to samo odczucie przy tej samej prędkości bez nadmiernego skrzyżowania łańcucha. Rower, a w szczególności przerzutki odwdzięczą Ci się długą i sprawną eksploatacją bez awarii.

Tak na zakończenie tej sekcji zauważ, że rower górski z 3 kołami zębatymi z przodu i 10 z tyłu ma 30 przełożeń „na papierze”. Jednak w rzeczywistych zastosowaniach będziesz używać tylko około 12 lub 13 z nich. Sugerujemy, aby używać 3 lub 4 największych kół zębatych tylnych w połączeniu z najmniejszym kołem przednim. Używaj również 3 lub 4 środkowych kół tylnych ze środkowym kołem zębatym, a 3 lub 4 najmniejszych kół tylnych z największą zębatką przednią.

Zmieniając koło zębate przednie i stopniowo wybierając właściwe zębatki tylne, zawsze znajdziesz idealną prędkość, dostosowaną do Twojego tempa, samopoczucia, poziomu sprawności, nachylenia, natężenia ruchu, rodzaju terenu itp.

5 zasad efektywnej zmiany przełożenia w rowerze

  1. Nigdy nie zmieniaj biegów podczas postoju. Zawsze zmieniaj przerzutki w tym samym czasie, gdy pedałujesz. Zmniejsz jednak delikatnie

  2. Zaleca się, aby nie próbować zmieniać obu dźwigni w tym samym czasie, ponieważ istnieje ryzyko spadnięcia łańcucha z zębatek, zablokowania go, a nawet zerwania.

  3. O ile nie ścigasz się i nie martwisz się swoim tempem, unikaj zmiany kilku biegów za jednym razem.

  4. Unikaj nadmiernego skrzyżowania łańcucha.

  5. W miarę możliwości staraj się przewidywać zmiany biegów w oparciu o to, jakie warunki na drodze Cię czekają. Na przykład nie czekaj, aż będziesz miał kłopoty na bardzo stromym podjazdem, aby przełączyć się na łatwiejszy bieg, ponieważ będziesz miał trudności ze zmianą przełożenia  ze względu na siłę, którą musisz wywierać pedały.

Konserwacja przerzutek rowerowych

Aby cieszyć się z bezproblemowej jazdy dzięki płynnej i wydajnej zmianie biegów musisz dbać o swój rower. Dzisiaj nie musisz rozbierać roweru na noc, czyścić, odtłuszczać i smarować każdego elementu! Pamiętaj jednak o kilku ważnych zasadach konserwacji przerzutek rowerowych.

Przed rozpoczęciem czynności konserwacyjnych upewnij się, że możesz prawidłowo przełączać się na każdy bieg, jeden po drugim i że łańcuch nie spada podczas przemieszczania się do największych lub najmniejszych kół zębatych zarówno przednich, jak i tylnych. Jeśli ten szybki test budzi pewne obawy i zauważasz, że coś jest nie w porządku zabierz swój rower do sprawdzonego serwisu, aby jak najszybciej to poprawić. Jeśli jesteś typem majsterkowicza możesz zrobić to samodzielnie, gdyż w rzeczywistości nie jest to takie skomplikowane. Upewnij się, że linki łączące manetki z przerzutkami są zawsze w dobrym stanie.

Bardzo ważne jest również, aby wszystkie koła zębate oraz łańcuch były zawsze lekko nasmarowane. Unikaj przy tym jednak używania smaru lub gęstego oleju, który może szybko zmienić się w gęstą, tłustą pastę. Zamiast tego użyj oleju, który jest bardzo płynny, lub nawet lepiej, użyj spray’u smarującego specjalnie zaprojektowanego do rowerowych układów napędowych. Łańcuch należy regularnie czyścić szmatką, a następnie natychmiast nasmarować wspomnianymi wyżej substancjami. Uważaj przy tym, aby nie rozpylać ani nie kapać olejem na hamulce, klocki hamulcowe lub tarcze.

Ostatnia już rzecz - kiedy myjesz rower lub korzystasz z niego w deszczu nie dopuszczaj do rdzewienia łańcucha. Po jeździe w takich warunkach lub myciu przecieraj łańcuch i w miarę możliwości koła zębate suchą szmatką i lekko nasmaruj.

Teraz wiesz wszystko, co najistotniejsze w tematyce przekładni rowerowych. Sezon rowerowy za pasem, zatem wyciągaj rower z piwnicy wykonaj prosty test wymieniony w artykule, dokonaj konserwacji podzespołów rowerowych w tym tak ważnych przerzutek i ruszaj w trasę oraz na wydarzenia rowerowe, które znajdziesz na Decathlon GO.

Autor
Decathlon GOgo@decathlon.pl

Jesteśmy fanami sportu