Marketing sportowy – czym się charakteryzuje i jakie są rodzaje działań?
Marketing sportowy – czym się charakteryzuje i jakie są rodzaje działań?
Marketing sportowy jest jednym z najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych przez firmy i trenerów do promocji produktów i usług. Działania w ramach tego typu marketingu są podejmowane zarówno przez osoby działające w branży sportowej, jak i takie, które nie miały z nią nic wspólnego. W jaki sposób wykorzystać marketing sportowy do promowania własnych produktów i usług oraz dlaczego warto to robić? Tego dowiesz się z naszego artykułu.
Jakie korzyści daje marketing sportowy i dlaczego warto z niego skorzystać?
Wbrew pozorom marketing sportowy nie jest nowym narzędziem do promocji, reklamy i budowania wizerunku marki. Jest on wykorzystywany od kilkudziesięciu lat, również przez polskie firmy i przedsiębiorstwa. W tym miejscu możemy przytoczyć ciekawostkę z 1977 r. Właśnie wtedy Fabryka Łożysk Tocznych z Kraśnika wykorzystała marketing sportowy, reklamując się na bandach stadionu podczas piłkarskiego finału Pucharu Europy pomiędzy Liverpoolem a Borussią Mönchengladbach.
Niezależnie od tego, czy prowadzisz firmę z branży sportowej i szukasz efektywnych form promocji i reklamy, to nie powinieneś przejść obok kwestii marketingu sportowego obojętnie. Wykorzystanie narzędzi i działań z zakresu tego typu marketingu pozwala bowiem osiągnąć szereg korzyści. Oczywiście pod warunkiem odpowiedniej, przemyślanej strategii. Jakie to korzyści? – sprawdź poniżej:
budowa pozytywnego wizerunku marki – dzięki temu, że sport z założenia jest apolityczny i wywołuje pozytywne emocje, wykorzystanie go w działaniach marketingowych pozwoli Ci zbudować pozytywny wizerunek. W zależności od podjętych działań, marka może być kojarzona jako taka, która wspiera sportowe wartości (kierowanie się zasadami fair play) lub pomaga w uświadamianiu społeczeństwa o tym, jak ważny jest zdrowy styl życia;
dotarcie z ofertą do określonej grupy docelowej – nie w każdym przypadku jest to nadrzędny cel działań marketingowych. Na promocję produktów czy usług przez sport zazwyczaj kierunkują się firmy powiązane z branżą sportową czy konkretną dyscypliną oraz właśnie trenerzy. To bardzo ważne, aby zaprezentować swoją ofertę konkretnej grupie docelowej, przykładowo osobom interesującym się lub uprawiającym tenis;
wzbudzenie zaufania – jak już wspomnieliśmy, sport generuje w większości pozytywne emocje. Dzięki temu pozwala również zwiększyć zaufanie do marki czy osoby zaangażowanej w sport.
Uzyskanie wszystkich wymienionych korzyści jest możliwe także przez inne działania marketingowe, które nie są związane ze sportem. Powinieneś znać jednak argumenty przemawiające za marketingiem sportowym, a należą do nich:
rosnące zainteresowanie sportem w społeczeństwie;
zwiększająca się popularność tzw. zdrowego stylu życia;
coraz niższa efektywność tradycyjnych form reklam przy jednoczesnym wzroście ich cen;
szeroki wachlarz działań na wielu obszarach;
duże zainteresowanie mediów wydarzeniami sportowymi, a co za tym idzie, dobra dostępność dla kibiców.
Rodzaje działań w marketingu sportowym i ich charakterystyka
Marketing sportowy jest rozbudowaną dziedziną, ale zasadniczo dzieli się na trzy główne obszary działania, które warto poznać:
marketing produktów i usług związanych ze sportem – ten obszar marketingu sportowego dotyczy zarówno firm oferujących produkty i usługi bezpośrednio związane ze sportem, jak i trenerów. Promowanie konkretnych wydarzeń sportowych (mecze, turnieje), a także treningów czy wszelkiego rodzaju produktów niezbędnych do uprawiania danej dyscypliny wpisuje się właśnie w ten obszar marketingu;
marketing przedsiębiorstw realizowany poprzez sport – w ramach tego obszaru promowane są wszelkiego rodzaju produkty, usługi czy marki, które nie są bezpośrednio związane z branżą sportową. Najpopularniejszą formą w tym zakresie jest sponsoring. Przykładów nie trzeba szukać daleko. Stroje zawodników, powierzchnie reklamowe na obiektach sportowych czy czas antenowy podczas transmisji wydarzeń sportowych w telewizji – to tylko niektóre z nich;
marketing organizacji sportowych – ten obszar znacząco różni się od dwóch pozostałych. Nie chodzi w nim bowiem o promocję towarów, usług czy marki, ale o promowanie samych wydarzeń sportowych. Dobrym przykładem są tu chociażby organizowane w różnych częściach świata mecze drużyn koszykarskich NBA. W tym przypadku głównym celem jest nie tyle zainteresowanie kibiców jednostkowym wydarzeniem, ale bardziej całą ligą. Wydarzenia takie, jak pojedyncze mecze NBA we Francji docelowo mają przełożyć się na popularyzację ligi w tym kraju. Ma to bowiem istotny wpływ m.in. na wartość i popyt praw do pokazywania rozgrywek.
Rozwój nowych mediów sprawił, że obecnie działania w ramach marketingu sportowego są wykonywane zarówno w formie tradycyjnej, jak i online. To właśnie internet w znaczącym stopniu wpłynął na zwiększenie możliwości efektywnych form marketingu sportowego. Poza standardowymi już działaniami internetowymi, jak wykupienie powierzchni reklamowej na konkretnej stronie internetowej, możesz postawić m.in. na lokowanie produktu w transmisjach z wydarzeń i programach sportowych online. Poza tym da się tworzyć wartościowy content w formie tekstowej i wideo na własne strony internetowe czy social media.
Duży potencjał mają również specjalne platformy zrzeszające osoby aktywne fizycznie. Takim miejscem jest chociażby platforma Decathlon GO. Jeśli poszukujesz efektywnej formy promocji swoich treningów lub imprez sportowych, to Decathlon GO jest dla ciebie! Możesz dodać informacje o prowadzonych treningach, rozgrywkach i turniejach, a użytkownicy platformy będą mogli skorzystać z twojej oferty! Dotarcie do grupy pasjonatów danej dyscypliny (czyli twoich potencjalnych klientów) jest na wyciągnięcie ręki!